Методичні рекомендації щодо діяльності
класного керівника в закладах загальної середньої освіти
Класний керівник – це педагогічний працівник, який здійснює педагогічну діяльність з колективом учнів класу, їх батьками, організацію і проведення позаурочної та культурно-масової роботи, сприяє взаємодії учасників навчально-виховного процесу в створенні належних умов для виконання завдань навчання і виховання, самореалізації та розвитку учнів, їх соціального захисту.
Він є перш за все гарантом дисципліни і порядку, вихователем учнівського колективу, наставником і порадником, організатором виховної роботи, координатором діяльності вчителів і батьків.
Заповіді класного керівника: люби дитину, вір у дитину, розумій дитину, поважай дитину, знай дитину.
Професійними якостями класного керівника є:
якості та властивості: переконаність, громадська і моральна зрілість, гуманність, людяність, доброта, тактовність, чуйність, витримка, щирість тощо;
знання: психолого-педагогічні, в галузі історії України, політики, культури, етики, естетики, права, техніки, спорту;
вміння та навички: конструктивні, організаторські, комунікативні, дослідницькі, прикладні;
педагогічна техніка: організувати себе, посилювати внутрішнє гальмування і збудження, зацікавлювати, надихати, володіти культурою мови, мімікою, жестами тощо.
Права класного керівника:
– відвідування уроків, занять із теоретичного та виробничого навчання, виробничої практики та позакласних заходів, семестрових, річних атестацій та заліків у закріпленому класі (групі), бути присутнім на заходах, що проводять для учнів (вихованців) навчальні, культурно-просвітні заклади, інші юридичні або фізичні особи;
– внесення пропозицій на розгляд адміністрації навчального закладу та педагогічної ради про моральне та матеріальне заохочення учнів (вихованців);
– ініціювання розгляду адміністрацією навчального закладу питань соціального захисту учнів (вихованців);
– внесення пропозицій на розгляд батьківських зборів класу (групи) щодо матеріального забезпечення організації та проведення позаурочних заходів у порядку, визначеному законодавством;
– відвідування учнів (вихованців) за місцем їх проживання або в гуртожитку професійно-технічного навчального закладу (за згодою батьків, опікунів, піклувальників), вивчення умов їх побуту та виховання, а також виходити з пропозиціями на педагогічних зборах щодо притягнення до відповідальності батьків, які ведуть аморальний спосіб життя, грубо поводяться зі своїми дітьми, завдають їм моральної та фізичної шкоди;
– вибір форми підвищення педагогічної кваліфікації з проблем виховання;
– вияв соціально-педагогічної ініціативи, вибір форм, методів, засобів роботи з учнями (вихованцями);
– захист професійної честі, гідності відповідно до чинного законодавства;
– матеріальне заохочення за досягнення вагомих результатів у виконанні покладених на нього завдань.
Обов’язки класного керівника:
– вибирати адекватні засоби реалізації завдань навчання, виховання і розвитку учнів (вихованців);
– здійснювати педагогічний контроль за дотриманням учнями (вихованцями) статуту і Правил внутрішнього трудового розпорядку навчального закладу, інших документів, що регламентують організацію навчально-виховного процесу;
– інформувати про стан виховного процесу в класі та рівень успішності учнів (вихованців) педагогічну раду, адміністрацію навчального закладу, батьків;
– дотримуватись педагогічної етики, поважати гідність учня (вихованця), захищати його від будь-яких форм фізичного, психічного насильства; своєю діяльністю стверджувати повагу до принципів загальнолюдської моралі;
– пропагувати здоровий спосіб життя;
– постійно підвищувати професійний рівень, педагогічну майстерність, загальну культуру;
– вести документацію, пов’язану з виконанням повноважень класного керівника (класні журнали, особові справи, плани роботи тощо);
– регулярно готувати і проводити батьківські збори, збори учнівського активу самоврядування.
Функції класного керівника: діагностична, виховна, організаторська, координаційна, стимулююча, корекційна, соціальна.
Основні орієнтири виховання:
- ціннісне ставлення особистості до суспільства і держави;
- ціннісне ставлення до людей;
- ціннісне ставлення до природи;
- ціннісне ставлення до мистецтва;
- ціннісне ставлення до праці;
- ціннісне ставлення до себе.
Циклограма роботи класного керівника
·щоденно | ·здійснювати моніторинг відвідування уроків
·фіксувати пропуски уроків у класному журналі ·проводити бесіди на запобігання запізненням на уроки ·організовувати чергування в класі ·проводити індивідуальну роботу з учнями ·забезпечувати організаційні моменти щодо харчування учнів |
·щотижнево | ·проводити виховні години в класі
·перевіряти щоденники ·організовувати заходи з виховної роботи ·співпрацювати з активом класу, органами учнівського самоврядування ·контролювати виконання доручень ·організовувати прибирання кабінету, території, пришкільної ділянки ·співпрацювати з батьками щодо нагальних питань ·взаємодіяти з учителями-«предметниками», які працюють у класі |
· щомісячно | ·проводити класні збори
·відвідувати уроки вчителів – «предметників» ·координувати заходи виховної роботи з класом |
·щосемест
рово |
·оформлювати класний журнал за підсумками семестру та звіти ·заповнювати табелі успішності(свідоцтво досягнень) ·проводити батьківські збори(за планом) ·аналізувати виконання плану роботи, коригувати план виховної роботи
·складати плани роботи на канікули ·аналізувати зайнятість учнів у позаурочних заходах, гуртках, секціях тощо ·аналізувати роботу з профілактики травматизму серед учнів |
·щорічно | ·складати план виховної роботи на навчальний рік ·оформлювати особові справи учнів
·оформлювати соціальний паспорт класу ·забезпечувати учнів класу підручниками ·писати характеристики учнів (за необхідності) ·подавати інформаційні матеріали для нагородження учнів за підсумками навчального року ·за потреби проводити індивідуальні чи колективні зустрічі з батьками ·отримувати консультації у практичного психолога ·здійснювати відвідування вдома ·складати акти обстеження матеріально – побутових умов. |
Документація класного керівника
2019-2020 навчальний рік
- Лист МОН України від 16.08.2019 №1/9-523 “Про національно-патріотичне виховання у закладах освіти у 2019-2020 навчальному році”
- Інформаційні матеріали щодо створення безпечного освітнього середовища, формування в дітей та учнівської молоді ціннісних життєвих навичок у 2019/2020 н. р.
- Концептуальна записка Представництва Дитячого фонду ООН в Україні “Безпечні школи в Україні”
- Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо протидії булінгу (цькуванню)» від 18 грудня 2018 р. № 2657-VIII.
- Рекомендації для закладів освіти щодо застосування норм Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо протидії булінгу (цькуванню)» від 18 грудня 2018 р. № 2657- VIII (лист МОН від 29.01.2019 № 1/19-881).
- Методичний посібник «Кодекс безпечного освітнього середовища».
- Методичні рекомендації щодо формування у дітей та молоді нетерпимого ставлення до насильницьких моделей поведінки, небайдужого ставлення до постраждалих осіб, усвідомлення насильства як порушення прав людини, адресовані усім фахівцям, які працюють з дітьми та молоддю (лист МОН від 18.05.2018 № 1/11-5480).
- Методичні рекомендації щодо виявлення, реагування на випадки домашнього насильства і взаємодії педагогічних працівників із іншими органами та службами.
- План заходів на 2019-2020 роки з реалізації Стратегії державної політики щодо наркотиків на період до 2020 року.
- Важливі пам’ятні та ювілейні дати.
2018-2019 навчальний рік
- Лист МОН №1/9-486 від 07.08.2018 «Про деякі питання організації в закладах освіти виховної роботи щодо безпеки й благополуччя дитини у 2018-2019 навчальному році».
- Лист МОН №1/11-5480 від 18.05.2018 «Методичні рекомендації щодо запобігання і протидії насильству».
- Закон України “Про охорону дитинства”.
- Державна соціальна програма “Національний план дій щодо реалізації Конвенції ООН про права дитини” на період до 2021 року”.
- Закон України “Про запобігання та протидію домашньому насильству”
- Рекомендації СМ/Rek ( 2018) 7 Комітету міністрів, відповідно до положень статті 15.b Статуту ради Європи про принципи дотримання, захисту та реалізації прав дитини в цифровому середовищі.
- Закон України “Про протидію торгівлі людьми”
- Державна соціальна програма протидії торгівлі людьми на період до 2020 року
- Програма виховної роботи з питань протидії торгівлі дітьми «Особиста гідність. Безпека життя. Громадянська позиція».
- Лист Міністерства освіти і науки України від 17.07.2018 № 1/9-453 “Про проведення інформаційних кампаній щодо протидії торгівлі людьми”
МІЖНАРОДНІ ДОКУМЕНТИ
Конвенція ООН про права дитини
Конвенція ООН про заборону та негайні заходи щодо ліквідації найгірших форм дитячої праці
Конвенція Ради Європи про захист дітей від сексуальної експлуатації та сексуального насильства
ЗАКОНИ УКРАЇНИ
Конституція (Основний Закон) України
“Про молодіжні та дитячі громадські організації”
“Про захист суспільної моралі”
“Про протидію торгівлі людьми”
“Про забезпечення прав і свобод внутрішньо переміщених осіб”
Укази Президента України
«Про затвердження Національної стратегії розвитку освіти в Україні на період до 2021 року”
«Про невідкладні додаткові заходи щодо зміцнення моральності у суспільстві та утвердження здорового способу життя» від 15.03.2002 р. № 258/2002.
«Пр Національну програму правової освіти населення» від 18.10.2001 р. № 992/2001.
«Про заходи щодо поліпшення становища багатодітних сімей» від 12.11.1999 р. № 1460/99.
«Про додаткові заходи щодо посилення соціального захисту багатодітних і неповних сімей» від 20.12.2000 р. № 1396/2000.
«Про затвердження Національної стратегії у сфері прав людини» від 25.08.2015 №501.
«Про заходи у зв’язку з 75-ми роковинами трагедії Бабиного Яру» від 12.08.2015 № 471/2015.
«Про заходи щодо поліпшення національно-патріотичного виховання дітей та молоді» 12.06.2015 № 334.
«Про Стратегію сталого розвитку «Україна-2020» від 12.01.2015 № 5/2015.
«Про День Гідності та Свободи» від 13.11.2014 № 872.
«Про День Соборності України» від 13.11.2014 № 871.
«Про День захисника України» від 14.10.2014 № 806.
Розпорядження, Постанови Верховної Ради, Кабінету Міністрів України
«Про затвердження Положення про загальноосвітній навчальний заклад»
«Про Програму «Українська родина» від 14.03.2001 р. № 243.
«Про Програму запобігання торгівлі жінками та дітьми» від 25.09.1999 р. № 1768.
Постанова від 13.04.2016 №971-19 «Про відзначення пам’ятних дат і ювілеїв у 2016 році».
Загальнодержавні програми
Державна програма забезпечення рівних прав та можливостей жінок і чоловіків на період до 2016 року
КОНЦЕПЦІЇ
Концепція національно-патріотичного виховання дітей та молоді
Концепція екологічної освіти України
Концепція превентивного виховання
Концепція формування позитивної мотивації на здоровий спосіб життя у дітей та підлітків
Концепція художньо-естетичного виховання учнів у загальноосвітніх навчальних закладах
Концепція сімейного виховання в системі освіти України «Щаслива родина» на 2012-2021 роки
Концепція громадянського виховання особистості в умовах розвитку Української державності
Міністерство освіти і науки України
Рекомендації щодо порядку використання державної символіки в навчальних закладах України.
Рекомендації щодо організації і проведення методичної роботи з педагогічними кадрами в системі післядипломної педагогічної освіти.
Рекомендації щодо планування роботи класного керівника навчального закладу системи загальноосвітньої середньої освіти.
Положення про класного керівника навчального закладу системи загальної середньої освіти.
Про затвердження Змін до «Положення про класного керівника навчального закладу системи загальної середньої освіти». Наказ Міністерства освіти і науки України від 29.06.2006 року № 489.
Про затвердження «Основних орієнтирів виховання учнів 1-11 класів загальноосвітніх навчальних закладів України».
від 04.04.2016 № 361 «Про заходи з виконання плану дій Кабінету Міністрів України на 2016 рік».
від 16.07.2015 № 768 «Про національно-патріотичне виховання в системі освіти».
від 01.02.2010 № 59 «Про вжиття заходів щодо запобігання насильству над дітьми».
ВАЖЛИВО!
- Концепція національно-патріотичного виховання дітей та молоді
- Інформаційні матеріали щодо вибухонебезпечних предметів
- Правила дій при виявленні підозрілих та вибухових пристроїв
- Лист МОН України від 12.05.2016 № 1/9-237 «Про вшанування Дня пам’яті жертв геноциду кримськотатарського народу»
- Лист МОН України від 28.04.2016 № 1/9-212 «Про відзначення Дня пам’яті та примирення»
- Лист МОН України від 24.03.2016 №1/3-148 “Про відзначення 25-ї річниці незалежності України”
- Лист МОН України від 16.02.2016 № 1/9-79 «Про використання у загальноосвітніх навчальних закладах методичних рекомендацій»
- Лист МОН України від 11.01.16 № 1/9-5 «Щодо відзначення Дня Соборності України»
- Лист МОН України від 17.11.2015 № 1/9-549 «Щодо заходів до Дня пам’яті жертв голодоморів»
- Український інститут національної пам’яті МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ до відзначення у загальноосвітніх навчальних закладах Дня захисника України
- Програма національно-патріотичного виховання Тетіївського району “Плекаємо патріотів”
- Національні стратегія профілактики соціального сирітства на період до 2020 року
- Методичні рекомендації щодо організації інформаційно-просвітницької роботи з учнівською молоддю, педагогічною та батьківською громадськістю з актуальних питань європейської інтеграції України
- Національну стратегію реформування системи інституційного догляду та виховання дітей на 2017-2026 роки та План заходів з реалізації її І етапу (09.08.2017)
- Лист МОНУ від 13.07.2017 № 1/9-388 «Про відзначення Міжнародного дня миру»
Нова Інструкція з діловодства для закладів загальної середньої освіти набула чинності 5 жовтня 2018 року.
Необов’язковими стають плани роботи класних керівників, вихователів, бібліотекарів, методичних об’єднань, гуртків, спортивних секцій, поурочні плани, що складались на основі календарно-тематичних.
Відтепер ці документи можуть створюватись лише за рішенням педагогічної ради закладу освіти та мати довільну форму й структуру, що має полегшити щоденну роботу вчителя.
Орієнтовний перелік документації, яку веде класний керівник:
- Класний журнал.
- Особові справи учнів.
- Табелі успішності.
- 4. Матеріали виховних годин, годин спілкування, тощо.
- 5. Розробки сценаріїв виховних заходів.
- 6. Щоденник психолого-педагогічних спостережень за учнями.
- 7. Щоденник роботи з учнями «групи ризику».
- 8. Протоколи батьківських зборів.
- 9. Матеріали щодо запобігання дитячого травматизму, бесіди з правил дорожнього руху, облік проведення інструктажів.
Моніторинг діяльності класного керівника
Мета: підвищення професійної компетентності та педагогічної майстерності класних керівників, виявлення кращих педагогів та впровадження їх досвіду роботи в практику виховної діяльності закладу освіти.
Учасники: класні керівники
Критерії:
– Виконавча дисципліна.
– Організаційна діяльність та її результативність за напрямками виховної роботи.
– Участь у заходах з класом.
– Методична діяльність.
– Стан правопорушень та злочинів.
– Облік дітей і підлітків шкільного віку.
– Оздоровлення.
-Організація гарячого харчування.
-Організація самоврядування.
– Охоплення дітей гуртковою роботою.
-Діагностика класного колективу.
Підведення підсумків роботи класного керівника
- Виконавча дисципліна:
- здача документації своєчасно – 5 балів;
- здача документації несвоєчасно – 0 б.;
- відвідування нарад – 1 б.;
- участь у нарадах – 5 б.;
- виконання доручень – 3 б.
- Організаційна діяльність та її результативність за напрямками
виховної роботи:
- правове виховання, формування здорового способу життя;
- екологічне виховання;
- військове-патріотичне виховання;
- туристсько-краєзнавчий напрямок;
- спортивно-оздоровчий напрямок;
- художньо-естетичне виховання;
Участь у заходах з класом: І місце ІІ місце ІІІ місце
– шкільних-5 балів 20 15 10
– районних – 5 балів 20 15 10
– міських – 5 б. 20 15 10
– обласних – 5 б. 20 15 10
– всеукраїнських – 10 б. 25 20 15
- Участь у міських масових заходах – 5 балів.
- Методична діяльність:
- відвідування заходу в школі або методичному кабінеті –1 б.;
- участь у заході – 5 б.;
- проведення заходу на базі класу – 10 б.;
- участь у професійному конкурсі „Класний керівник” – 5 б.;
- участь у ІІ і ІІІ етапах – 10 б.;
- участь у фіналі – 15 б.;
- наявність перемоги – 20 б.
- Стан правопорушень та злочинів:
- відсутність правопорушень – 25 балів;
- контроль за відвідуванням учнями уроків – 5 балів;
- взаємозв’язок з батьками з причини відсутності дитини – 5 балів.
6.Облік дітей і підлітків шкільного віку:
- всі діти охоплені навчанням – 25 б.;
- повернено до школи – за кожного учня – 10 б.
7.Оздоровлення:
- відсоток оздоровлених учнів у шкільному таборі до загальної кількості школярів переведено у бали;
- інші табори (“Юнга”, “Сонечко”) – за кожного учня – 1 б.
8.Організація гарячого харчування:
- 5-11 класи – відсоток від загальної кількості учнів, які харчуються переведено у бали;
- організація харчування за рахунок спонсорів для пільгових категорій – за кожну дитину – 1 б.
9.Організація самоврядування:
- наявність самоврядування – 10 б.;
- моніторинг громадської активності (за результатами анкетування)–5-25б
10.Охоплення дітей гуртковою роботою:
- відсоток від загальної кількості переведено у бали;
за напрямками: спортивні секції, технічні гуртки, художньо-естетичні, екологічні, правові (шкільні гуртки керівники – вчителі школи та представники громадськості);
- відсоток учнів, які відвідують гуртки позашкільних закладів на базі школи (за даними ЗПО);
- відсоток учнів, які відвідують гуртки позашкільних закладів на їх базі (за даними ЗПО).
Моніторинг ефективності діяльності класного керівника
Критерії моніторингу
|
Бали | Примітка | |||||
2016-
2017 н.р. |
2017-
2018 н.р. |
2018-
2019 н. р. |
2019-
2020 н. р. |
|
|||
1. Участь у психолого-педагогічному семінарі – практикумі | |||||||
2. Участь в роботі методоб’єднання класних керівників | |||||||
3. Кількість відкритих виховних заходів на Всеукраїнському рівні | |||||||
обласному | |||||||
міському | |||||||
шкільному | |||||||
4. Наявність оформленої системи виховної діяльності з класним колективом | |||||||
5. Кількість творчих робіт з виховної роботи на педвиставці | |||||||
6. Участь у конкурсах з виховної роботи | |||||||
обласних | |||||||
міських | |||||||
районних | |||||||
8. Кількість публікацій з виховної роботи | |||||||
9. Психолого-педагогічна освітня робота з батьками | |||||||
10. Кількість проведених екскурсій, походів | |||||||
11. Кількість проведених родинних свят | |||||||
12. Фізкультурно-оздоровча, превентивна робота | |||||||
13. Участь з правового
виховання |
|||||||
14. Зв’язки з громадськістю | |||||
15. Застосування інноваційних особистісно- орієнтованих технологій виховання | |||||
16. Забезпечення організації учнівського самоврядування | |||||
17. Координація роботи педпрацівників, батьків щодо розвитку особистості дітей | |||||
18. Застосування морального стимулювання учнів та батьків | |||||
19. Ведення документації класного керівника | |||||
Загальна кількість балів |